Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Sunday, July 28, 2013

Misi Pakar Bedah Malaysia di Gaza

Misi Pakar Bedah Malaysia di Gaza Pembedahan urologi paling banyak di Gaza 


KUMPULAN pakar misi perubatan Gaza. Dari kiri: Mohamad Nor Sundari, Zairul Nizam, Md. Mahir Abdullah, Hamid Ghazali, Mohamed Ashraf Mohamed Dauddan Zainur Rashid. 


MOHAMAD NOR SUNDARI melawat pesakit pembedahan tulang di Gaza.

PENJAJAHAN ke atas bumi Gaza di Palestin bagaikan sebuah episod drama perang yang tidak berkesudahan. Bunyi dentuman bom dan letusan senjata api sudah menjadi melodi yang terpaksa didengari penduduknya sejak tercetusnya perang antara rejim Israel dan pejuang Palestin pada 27 Disember 2008.

Sejak itu, hak untuk hidup aman di Gaza diragut tanpa belas kasihan sehingga mengorbankan sekurang-kurangnya 1,100 rakyat Palestin mengikut statistik kematian yang direkodkan pada November tahun lalu. 




Bukan itu sahaja, kesan peperangan yang dikenali sebagai Operation Cast Lead telah megakibatkan berlaku peningkatan membimbangkan dalam statistik kelahiran bayi cacat. Ia disebabkan oleh kesan terdedah kepada fosforus putih dan bahan kimia lain yang digunakan dalam senjata Israel terhadap golongan wanita di Gaza.

Perasaan prihatin terhadap konflik Israel-Gaza telah membawa Ketua Misi Perubatan Aman Palestin, Dr. Zainur Rashid Zainuddin ke sana untuk menyumbang kepakarannya dalam bidang perubatan. Misi tersebut dijayakan bersama enam pakar perubatan, tujuh orang pengamal media dan lima orang aktivis Aman Palestin dari Malaysia.




Jimatkan kos
Katanya, kumpulan tersebut yang berlepas ke Gaza melalui Kaherah, Mesir pada 26 Mac hingga 8 April lalu berjaya melaksanakan sebanyak 28 pembedahan. Pembedahan tersebut melibatkan kecederaan tulang, saraf dan pemasangan alat bantuan ereksi yang pertama di Palestin.
"Kami membawa teknologi perubatan yang ada ke Gaza untuk menjimatkan kos pembedahan.
"Ia lebih mudah kerana pesakit tidak perlu dibedah di luar negara seperti yang dilakukan sebelum ini.
"Pada misi tersebut, saya terlibat menjalankan pembedahan mengeluarkan besi dari kaki pesakit kerana ia telah dijangkiti kuman," jelasnya ketika ditemui di Universiti Perubatan Antarabangsa Malaysia di Senawang, Negeri Sembilan baru-baru ini.
Zainur Rashid mengakui, kelengkapan peralatan pembedahan di Gaza tidak sempurna. Ketika ingin melakukan pembedahan tulang, prosedur itu tergendala sebentar ekoran pisau bedah di hospital tersebut yang tumpul.
Di Malaysia, pisau bedah digunakan sekali sahaja dan kemudian dibuang. Berbeza situasinya di Gaza apabila pisau bedah terpaksa digunakan berkali-kali kerana tiada banyak pilihan.



KUMPULAN pakar misi perubatan Gaza. Dari kiri: Mohamad Nor Sundari, Zairul Nizam, Md. Mahir Abdullah, Hamid Ghazali, Mohamed Ashraf Mohamed Dauddan Zainur Rashid.

Menyentuh tentang keadaan keselamatan di Gaza pula, Zainur Rashid memberitahu, Gaza sebenarnya selamat untuk dilawati kerana tentera Israel seboleh-bolehnya mengelak daripada melakukan serangan di kawasan yang dilawati oleh pelancong asing. Lebih-lebih lagi jika tempat tersebut dikunjungi oleh wakil media antarabangsa kerana mereka mahu menjaga imej Israel di mata dunia.

Dalam pada itu, seorang Pakar Urologi, Dr. Hamid Ghazali dari Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan, Pahang turut berkongsi pengalamannya terlibat dalam pembedahan memasang alat bantuan ereksi kepada seorang pesakit disfungsi erektil pada misi tersebut.


"Pembedahan memasang alat bantuan ereksi berjaya dilakukan tanpa sebarang masalah di Hospital Gaza, ia sekali gus berjaya mencatat sejarah perubatan di sana.


"Begitu juga dengan pembedahan batu karang dalam buah pinggang pesakit. Kami berjaya memberi tunjuk ajar kepada pakar urologi mereka tentang kaedah terkini merawat pesakit," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini.



SEORANG kanak-kanak yang tidak berdosa terlantar di hospital Al-Shifa, Gaza dan mungkin akan cacat seumur hidup disebabkan kesan senjata kimia Israel. - Gambar hiasan

Pesakit termuda yang dirawat berumur tujuh tahun manakala pesakit dewasa berumur 50 tahun.


Pasukan tersebut berpuas hati setelah melihat pesakit, waris, doktor dan anggota paramedik di Gaza tersenyum gembira dengan hasil pembedahan yang dijalankan. Kenangan yang tidak dapat dilupakan adalah melihat semangat doktor-doktor Gaza berkobar-kobar untuk memberi rawatan yang terbaik kepada penduduk Gaza. 


Kekurangan pada aspek peralatan dan teknologi tidak merencatkan usaha mereka untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyatnya, malah menjadikan mereka lebih kreatif dan innovatif. 


Pakar-pakar lain yang turut serta dalam rombongan tersebut ialah Dr. Md. Mahir Abdullah dari Pusat Perubatan Kumpulan Perubatan Johor (KPJ) Selangor (SMC) di Shah Alam, Dr. Mohamed Ashraf Mohamed Daud dari Hospital KPJ Perdana di Kota Bharu, Kelantan, Dr. Mohamad Nor Sundari dari Pusat Perubatan Kuantan (KMC) dan Dr. Zairul Nizam dari Hospital Pakar Senawang, Negeri Sembilan.



SUMBER; KOSMO ONLINE

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...