Tuesday, May 22, 2012

Video Gerhana Matahari Mei 2012

Fenomena Gerhana Matahari Mei 2012 Meredupkan langit






Gambar gerhana matahari di Indonesia.


Gerhana matahari cincin yang berlangsung 20 mei lalu  tidak dapat dinikmati semua penduduk bumi.

Matahari dan bulan berada segaris dengan Bumi dalam peristiwa astronomi jarang ditemui pada Minggu, 20 Mei 2012, dan hari ini, Isnin, 21 Mei 2012. Gerhana yang sekejap itu membuat matahari membentuk cincin api dan meredupkan langit sebahagian kawasan Asia dan Amerika Utara.

Jenis gerhana semacam itu terjadi hampir setiap tahun. Tapi pemerhati bintang tidak melihat bentuk menyerupai cincin api dalam gerhana yang berlaku di Amerika Syarikat sejak tahun 1994.




Peristiwa semacam itu selanjutnya tidak akan terjadi sehingga tahun 2023, demikian menurut laporan dalam laman agensi berita Reuters.

Berikut ini beberapa website yang menyiarkan siaran langsung Gerhana Matahari 2012

1. http://events.slooh.com/
Slooth Space Camera akan menyiarkan langsung pengamatan dari Jepun, California, Arizona, dan New Mexico mulai Minggu, 21.30 GMT.

2. http://panasonic.net/eclipselive/
Perusahaan elektronik asal Jepun Panasonic, menyiarkan langsung gerhana matahari dari ketinggian 3.776 meter di Gunung Fuji.

3. http://www.weather.gov.hk/gts/hksm/astrophoto.htm
Siaran langsung ini disediakan Hong Kong Observatory and Hong Kong Space Museum. Sudut pengamatan dari beberapa kota di selatan Cina.

4. http://www.ustream.tv/channel/scottys-sky

Siaran ini disajikan seorang penggemar astronomi, Scotty Degenhart, dari Area 51 Nevada, Amerika Serikat, yang berjarak sekitar 130 kilometer dari Las Vegas.



"Itu kerana fenomena tersebut memerlukan tata letak orbit tertentu," kata saintis luar angkasa NASA, Jeffrey Newmark.

Gerhana berbentuk cincin api terjadi saat orbit bulan berada pada titik terjauh dengan Bumi dan lebih dekat ke matahari. Posisi sejajar itu membuat bulan menutup lebih dari 90 peratus cahaya matahari.

"Ini seperti meletakkan tinju di depan matamu, kau boleh menutup pandangan seluruh gunung. Ini adalah kesan seperti itu," kata Newmark.

Gerhana itu pertama kali terlihat di bahagian selatan Asia kemudian bergerak melintasi Pasifik, lalu melakukan perjalanan dengan jalur diagonal melintasi bahagian Oregon, Nevada, Utah, Arizona, dan New Mexico. Gerhana dijangka menghilang di Texas bersama matahari terbenam.

Meski siang tidak berubah jadi malam, cahaya meredup saat bulan bergerak ke depan matahari, dan perlahan kembali lagi saat bulan bergerak menjauh.

Dari awal hingga akhir, gerhana hanya boleh dilihat selama dua jam. Pemandangan yang disebut ring of fire ini boleh dilihat pada puncak gerhana, meski berakhir dalam masa kira-kira empat minit dan hanya boleh dilihat penonton yang menyaksikan di sepanjang garis tengah jalur gerhana.

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...