Thursday, August 09, 2012

Supervolcano Vesuvius Itali Boleh Menyebabkan Bencana Global

Supervolcano Vesuvius Itali Boleh Menyebabkan Bencana Global

Peta Gunung Berapi Vesuvius di Naples, Itali.












Kawasan ini boleh menimbulkan letusan yang mempunyai kesan bencana global, setanding dengan kesan meteorit besar, "kata Giuseppe De Natale, kepala projek pengeboran dalam bumi untuk memantau" kaldera "cair tesebut.

Sebagai perbandingan, salah satu kesan meteorit besar telah menyebabkan kepupusan dinosaur 65 juta tahun lalu. Ledakan dahsyatnya melontarkan puing dan debu ke atmosfera, menutupi cahaya matahari. Kegelapan pun menyelimuti bumi.

Untuk mengetahui gunung berapi besar, para saintis merancang mengebor dengan kedalaman 3.5 kilometer di bawah permukaan tanah untuk memantau ruangan besar mengandungi batuan cair panas, sekaligus untuk memberikan amaran awal soal potensi bahaya jika kaldera selebar 13 kilometer itu erupsi.

KAUM NABI LUTH DAN KOTA YANG DIJUNGKIRBALIKKAN

Firman Allah SWT:

“Dan (Kami juga yang telah mengutus) Luth (kepada kaumnya). (Ingatlah) tatkala dia berkata kepada mereka: “Mengapa kamu mengerjakan perbuatan faahisyah itu, yang belum pernah dikerja-kan oleh seorang pun (di dunia ini) sebelumnya?” . Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsumu (kepada mere-ka), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang me-lampaui batas. Jawab kaumnya tidak lain hanya mengatakan: “Usirlah mereka (Luth dan pengikut-pengikutny a) dari kotamu ini; sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang berpura-pura me-nyucikan diri”. Kemudian Kami selamatkan dia dan pengikut-pengi- kutnya kecuali istrinya; dia termasuk orang-orang yang tertinggal (dibinasakan) . Dan Kami turunkan kepada mereka hujan (batu belerang), maka perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang memperturutkan dirinya dengan dosa dan kejahatan itu.” (QS. Al A’raaf, 7: 80-84) !

Kota kediaman Luth, dalam Perjanjian Lama disebut sebagai kota Sodom. Karena berada di utara Laut Merah, kaum ini diketahui telah dihancurkan sebagaimana termaktub dalam Al Quran.

 Sejarah Kota Pompeii

Ketika Gunung Vesuvius meletus dahsyat pada 24 Ogos 79, dua kota di sekitarnya, Pompeii dan Herculaneum hancur lebur. Awan panas, hujan batu, dan abu yang membara mengubur keduanya.


 Dan tragisnya, juga mengabadikan saat-saat terakhir mereka.Sekitar 23 Ogos tahun 79 Masihi (M),keadaan di Pompeii (kini satu kawasan Itali) kelihatan sibuk sama seperti kota purba yang lain,penduduknya bergerak ke sana sini,berjual beli dalam bangunan atau gedung agam serta bersosial antara satu sama lain.

Tiba-tiba lenyap satu kejadian misteri melanda kota sehingga menyebabkan bangunan dan penduduknya lenyap bagaikan tidak perna wujud dalam peta dunia.Kewujudan kota Pompeii yang suatu ketika dulu menjadi antara kota terkemuka dalam Empayar Rom,hilang dalam lipatan sejarah.Tiada siapa yang mengetahui kewujudan kota berkenaan.

Secara ringkasnya , Pompeii merupakan sebuah kota Rom kuno yang kini terletak di Wilayah Campania di selatan Republik Itali. Ceritanya bermula pada 24 Ogos 79 AD. Kaum yang menghuni kota Pompeii ini telah diazab oleh Allah dengan gempa bumi, serta ledakan dahsyat Gunung Vesuvius (landmark Itali zaman itu) yang berada di sebelah barat kota tersebut. 

Abu-abu serta lava yang membakar yang telah dimuntahkan oleh Gunung Vesuvius ini dalam waktu yang sangat singkat dan mendadak telah membumihanguskan kota Pompeii daripada peta dunia serta sejumlah besar penghuni-penghuninya yang tidak berkesempatan untuk melarikan diri dalam masa kurang 48 jam.

“Sesungguhnya Kami menimpakan atas mereka satu suara yang keras mengguntur, maka jadilah mereka seperti rumput-rumput kering; ” [54:31]

Dan kota ini pun terkubur dalam jangka waktu lebih kurang 16 abad sebelum kajian arkeologi dibuat dalam membongkar rahsia tentang kota ini. Dan, dengan izin Allah, kisah ini pun sampai kepada kita saat ini setelah kota ini digali kembali. Di tempat pameran yang saya kunjungi tersebut , peristiwa letusan gunung tersebut sehinggalah kepada perkuburan kota ini diceritakan kembali dalam bentuk sebuah montaj. Cukup menyentuh jiwa.

Penemuan aneh itu adalah termasuk sekumpulan jasad manusia yang seolah-olah bertukar menjadi patung batu dengan keadaan menjalani aktiviti normal sebuah kehidupan seperti ketika sedang berjamu selera.

Dikatakan kota Herculaneum ditemukan kembali pada 1738, dan Pompeii pada 1748. Kedua kota ini digali kembali dari lapisan debu tebal. Serpihan bangunan yang masih utuh ditemui disebalik timbunan debu tebal. 

Malah ada juga jasad manusia yang sedang melakukan hubungan seks luar tabie. Maha suci Allah, mungkin penemuan ini sebagai sebahagian dari peringatan kepada manusia bahawa Allah mampu melakukan segalanya!  

Sesungguhnya segala kejadian yang Allah paparkan adalah untuk memberi peringatan ke atas kita hambanya.

Sejarah kota Pompeii tidah mustahil akan berulang!

" Catatan sejarah menunjukkan bahawa kota tersebut ternyata merupakan pusat kemaksiatan dan kemungkaran. Kota tersebut dipenuhi oleh meningkatnya jumlah lokasi perzinaaan atau pelacuran (dan kegiatan homoseksual) . Betapa banyaknya hinggakan jumlah rumah-rumah pelacuran tidak diketahui. Organ-organ kemaluan lelaki dengan ukurannya yang asli digantung di pintu tempat-tempat pelacuran tersebut. Menurut tradisi ini, yang berakar pada kepercayaan Mithraic, organ-organ seksual dan hubungan seksual sepatutnya tidaklah dilakukan di tempat tersembunyi; akan tetapi hendaknya dipertontonkan secara terbuka. " -sumber : HarunYahya 

 Cerita ini dibongkar oleh salah seorang penduduk kota Pompeii yang diselamatkan Allah daripada azab ini, Pliny The Younger yang merupakan seorang peguam dan penulis. Dan terdapat juga beberapa "manusia" yang telah dijadikan "batu" (preserved) oleh Allah, juga untuk kita persaksikan! 

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...