Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Tuesday, November 13, 2012

Banjir di Itali 1 Lelaki mati Gabenor Mohon Bantuan Tentera

Banjir di Itali 1 Lelaki mati Gabenor Mohon Bantuan Tentera

Banyak laman paling terkenal di Venice, termasuk Dataran St Mark, adalah air.
FOTO OLEH: ANDREA PATTARO
 
 
 
 
Rescue team wade through a flooded street after a flood in Massa, Tuscany, Italy, 11 November 2012. The flooding situation remains critical across Italy, some areas of Pisa are without electricity after intense rainfall overnight.
Credit: EPA
 
Foto pandangan umum kejiranan dibanjiri selepas banjir di Romagnano, Massa, Tuscany daerah, Itali, 
 11 November 2012. Keadaan banjir masih kritikal di seluruh Itali, beberapa kawasan Pisa
  tanpa elektrik selepas hujan lebat semalaman.
Kredit: EPA
 
FLORENCE, Itali (Reuters) - Gabenor Tuscany di tengah Itali pada hari Isnin meminta tentera bantuan selepas banjir membunuh sekurang-kurangnya seorang lelaki, memaksa berpuluh-puluh orang untuk meninggalkan rumah mereka dan dihanyutkan jambatan dan kebun zaitun.
Hujan lebat telah menyebabkan sungai pecah bank mereka dan terdedah masalah dengan sistem perparitan di seluruh banyak utara Itali. Pihak berkuasa berkata, seorang lelaki yang meninggal dunia apabila dia telah ditangkap oleh banjir sungai Chiarone berhampiran bandar Capalbio.
Hampir tiga suku Venice telah dibanjiri, termasuk Dataran St Mark. Kedai-kedai, rumah dan istana bersejarah yang dipenuhi dengan air.





Tuscany gabenor Enrico Rossi bertemu pegawai dari Agensi Perlindungan Awam dan meminta untuk pam dan peralatan kecemasan yang lain dari rantau jiran Emilia Romagna, yang juga telah melihat cuaca teruk di hari baru-baru ini.
Beliau meminta kerajaan untuk menghantar unit-unit tentera ke bandar Grosseto, Arezzo dan Siena selepas berpuluh-puluh orang telah dipaksa untuk meninggalkan rumah mereka. Gambar televisyen menunjukkan separuh tenggelam kereta dan orang yang berendam dalam air sedalam paha sepanjang jalan-jalan.
"Ia telah buruk," kata Roberto Pucci, Datuk Bandar Massa Carrara di Tuscany, salah satu kawasan paling teruk.
"Saya melihat sekurang-kurangnya enam jambatan yang musnah dalam bukit, banjir, tanah runtuh, ladang anggur dan kebun zaitun dihanyutkan," katanya kepada Corriere della Sera akhbar.
Palang Merah Itali dikerahkan 150 sukarelawan dan telah beroperasi dapur makanan kecemasan.
Air yang tinggi di Venice mencapai 149 cm (5 kaki), tahap keenam tertinggi sejak rekod bermula pada 1872, memaksa penduduk untuk mengharungi melalui air sedalam pinggang. Pelancong dalam pakaian renang duduk di meja kafe.
Tiada anggaran segera kerosakan kepada bandar utara-timur. Ia adalah kali keempat sejak tahun 2000 bahawa Venice telah menyaksikan air rekod tinggi. Pegawai alam sekitar di bandar ini menyalahkan perubahan iklim.
Satu halangan untuk melindungi bandar daripada banjir musim sejuk berulang adalah kerana akan selesai menjelang 2015.
Banjir di utara-timur Itali tahun lepas membunuh beberapa orang.
"Terdapat keperluan mendesak bagi penyelenggaraan kebangsaan dan program pengurusan bagi kawasan," Menteri Alam Sekitar Corrado clini memberitahu SkyTG24 televisyen.


SUMBER; DIALIH BAHASA DARI THE STAR



1 comments:

atuk said...

Assalamualaikum

kesian mereka

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...