Sunday, April 08, 2012

Makanlah Makanan Dari Orang Beriman

Memakan Makanan Dari Orang Beriman




Satu pesanan penting ialah, pastikan anda memilih makanan yang disediakan oleh orang-orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah. 

Jika anda membaca bagaimana sifat warak imam Ahmad bin Hambal dalam masalah makanan ini, anda pasti segera faham apa yang saya maksudkan. 

Para ulama sangat teliti dalam memilih makanan yang halal, suci, dan tiada keraguan dari semua sudut. 

Walaupun banyak makanan yang zahirnya halal, tetapi jika kita mengetahui bahawa terdapat keraguan ataupun syubahat terhadap makanan tersebut maka barangsiapa yang menjauhi perkara yang syubahat maka dia telah mensucikan agamanya dan maruahnya. 

Kepada para pencari produk halal Muslim, penyokong dan pencinta Produk Halal Muslim, marilah bersama kami menggunakan produk Halal Muslim yang dipasarkan oleh Sahabat Roselle Marketing. Walau di mana anda berada, sokonglah Produk Halal Muslim. 

Hubungi Hotline SRM 019 770 3029.

Telah dinukilkan oleh Imam Ghazali dalam kitabnya Ihya Ulumuddin, bab Adab Makan, satu hadis bermaksud: “Hendaklah kamu makan daripada makanan orang yang bertaqwa.”

Hadis ini jelas memberitahu kita bahawa apabila kita hendak makan, sebaiknya kita makan makanan yang disediakan oleh orang yang bertaqwa ataupun orang soleh. 


Mengapa dianjurkan sebegitu? 

Ini adalah kerana:

1. Makanan itu jadi berkat atas kerana tangan orang yang membuatnya itu adalah orang bertaqwa.


2. Makanan itu sudah pasti halal, kerana tidak mungkin orang bertaqwa itu menyediakan makanan yang haram atau mendapatkan makanan itu daripada sumber yang haram.


3. Makanan itu disediakan dengan menyebut nama Allah. Kebiasaan orang bertaqwa memulakan pekerjaan dengan menyebut nama Allah.


 Hadis: “Setiap pekerjaan yang tiada disebut dengan nama Allah, maka hilang berkatnya.”

Oleh itu, marilah para isteri dan ibu rumahtangga yang tekun mendirikan solat 5 waktu, dan sering menolong memasak untuk suami dan anak-anak kita,  kita rebut peluang mendapat pahala apabila kita memasak sendiri makanan di rumah kita untuk dimakan oleh ahli keluarga kita. marilah kita sama-sama membentuk keluarga yang beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT. InshaAllah

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...