Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Thursday, April 12, 2012

Gempa Bumi Aceh 11/4/2012

Gempa Bumi Aceh 11/4/2012





Satu gempa bumi besar melanda di luar pantai pulau Indonesia Sumatera Rabu petang, 11 April 2012, semalam. Ini mencetuskan Amaran Tsunami pada jam tsunami bagi Lautan Hindi, yang kemudian dibatalkan.

Gempa bumi itu melanda kira-kira 434 kilometer (270 batu) barat daya Banda Aceh, ibu kota provinsi Aceh, Indonesia, dan mempunyai magnitud sebanyak 8.6, Kajian Geologi Amerika Syarikat. Ia berlaku pada kedalaman 23 kilometer (14 batu).

Satu gempa bumi besar yang kedua, dengan magnitud sebanyak 8.2, berlaku di luar pantai barat Sumatera kira-kira dua jam kemudian, USGS dipetik.



Pakar: Risiko rendah tsunami Indonesia - Menjelaskan bagaimana tsunami membentuk

Terdapat juga satu siri gempa kecil di luar pantai barat utara Sumatera dengan magnitud antara 5.1 dan 5.4.

Tiada laporan segera kemusnahan atau kematian Rabu.


Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono berkata di televisyen tempatan bahawa tidak ada laporan kecederaan atau kerosakan di Aceh.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik mengeluarkan Amaran jam Tsunami untuk seluruh Lautan Hindi.

Beberapa jam kemudian, pusat mengumumkan jam tsunami telah dibatalkan.

Gempa di luar pantai utara Sumatera

"Tsunami yang signifikan telah dijana oleh gempa bumi ini. Walau bagaimanapun, bacaan paras laut kini menunjukkan bahawa ancaman itu telah berkurangan bagi kebanyakan kawasan," kata
Pusat Amaran Tsunami Pasifik itu.

Bagaimana gempa bumi diukur?

Pusat Amaran Tsunami Pasifik gempa mengeluarkan amaran awal bahawa "apabila tiada gelombang besar telah berlaku untuk sekurang-kurangnya dua jam selepas waktu ketibaan anggaran atau gelombang yang merosakkan telah tidak berlaku untuk sekurang-kurangnya dua jam, maka pihak berkuasa tempatan boleh menganggap ancaman itu diluluskan."

Pusat Amaran Tsunami Pasifik akan melaporkan kali ketibaan hampir untuk gelombang di bahagian-bahagian yang berbeza di rantau ini, yang telah diramalkan pada pelbagai waktu di bandar-bandar yang berbeza sepanjang hari.

Gelombang telah dilaporkan pada 1 meter (3.5 kaki) amplitud atau ketinggian di atas paras laut luar pesisir di Meulaboh, Indonesia, tetapi di bandar-bandar lain mereka dilaporkan pada kira-kira satu kaki atau kurang, mengikut ke pusat amaran.

 Gempa bumi pertama berlaku pada 2:38 pm waktu tempatan (04:38 ET).

Nampaknya telah melibatkan pergerakan mendatar berbanding gerakan menegak, jadi ia adalah kurang kemungkinan bahawa ia akan menjana tsunami, kata Gibson.

Beliau juga berkata bahawa gegaran yang berlaku luar pesisir cara yang panjang dan oleh itu tidak telah menyebabkan banyak merosakkan sendiri.

Sehingga kini, pegawai menggesa penduduk pesisir pantai di beberapa kawasan rendah di rantau ini untuk mendapatkan tempat yang lebih tinggi.

Bekalan kuasa elektrik terputus di Banda Aceh dan penduduk berpindah ke ketinggian yang lebih tinggi, kata Sutopo Purwo Nugroho, seorang jurucakap Agensi Pengurusan Bencana Nasional Indonesia.

Kawasan yang paling berisiko tsunami adalah kawasan pantai Aceh, terutamanya pulau Simeulue, Prih Harjadi rasmi untuk Indonesia geofizik agensi kata Metro TV.

Di sesetengah kawasan, penduduk telah dibenarkan pulang selepas jam tsunami telah ditarik balik.

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...