Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Sunday, April 08, 2012

Natijah dan Kesan Makanan Haram

Natijah Kesan Makanan Haram  Di Sisi Islam



Assalamualaikum Wr,
Pada entry ini, cuba kita rernungkan kesan pengambilan makanan haram. Memanglah Kita tidak boleh menafikan fungsi tumbuhan dan haiwan yang wujud di atas muka bumi ini. yang sentiasa berzikir kepada Allah.
  Begitu juga dengan bukit bukau, gunung ganang, air hujan yang turun dari langit, guruh, petir, awan dan sungai serta lain-lain...
Masing-masing taat dan patuh kepada segala arahan Allah malahan sentiasa berzikir memuja memuji kebesaran Allah SWT. Jika dibandingkan dengan manusia, adalah sangat jauh bezanya.
Manusia pada hari ini terlalu alpa untuk mengingati Allah SWT. Bahkan jauh sekali untuk mentaati segala perintah Allah dan mengikuti sunnah Rasululluah SAW.
Ada pihak mengatakan makanan haram ini juga mempunyai kebaikan. Akan tetapi keburukan itu lebih mendominasi akan kebaikan yang ada pada makanan tersebut. 
Maka tiadalah membawa faedah kepada kita jika mengambil makanan haram.
Bagi pecinta Produk Halal Muslim, dan ingin menyokong produk Halal Muslim, sila hubungi Sahabat Roselle Marketing di talian 019 7703029.
Berbalik kepada natijah makanan haram ini, dalam entry ini Pengklasifikasian mengenai keburukan pengambilan makanan haram ini boleh kita huraikan dari dua sudut manusia yang berbeza iaitu Umat Islam dan seluruh manusia.

Kita lihat dahulu pada sudut yang pertama, iaitu kesan yang akan berlaku jika seseorang muslim itu mengambil makanan haram dalam kehidupan harian mereka. 
Antara kesan-kesannya ialah :
1. Mewarisi sifat kebinatangan seperti binatang-binatang yang Allah haramkan. manusia yang makan khinzir akan bersifat seperti khinzir pada kelakuannya seperti tamak dan mementingkan diri.

2. Allah tidak menerima doa mereka yang makan makanan haram. Maka segala amalan kebajikan yang dilakukan juga tidak akan diterima. Amalanya seperti ibadah haji, solat, puasa , sedekah walaupun sangat banyak dan lain tidak mempunyai nilai disisi Allah selagi mana terus menerus mengambil makanan haram dalam kehidupan seharian. 
Begitu juga dengan taubatnya, sekalipun mengalir air mata darah memohon keampunan dari Allah, tetapi tidak meninggalkan perkara haram yang lain,taubatnya tidak akan diterima dan hanya tergantung begitu sahaja selagi mana ia tidak meninggalkan segala larangannya. 
Jangankan mahu menerima taubatnya, wajah orang yang memakan makanan haram juga tidak akan dilihat oleh ALLAH SWT.

3. Kehidupan menjadi tidak tenang dan tenteram. Baginda Rasulullah telah bersabda: Ada seorang lelaki datang dari tempat yang jauh, rambutnya tidak terurus, penuh dengan debu lalu dia mengangkat tangannya ke langit sambil berdoa ” Wahai Tuhanku” padahal makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan diberi makanan yang haram pula. Maka bagaimana mungkin doanya akan dimakbulkan” ( HR Muslim & Tarmizi ).

4. Hati payah menerima kebenaran. Sukar menerima kebenaran walaupun di tahu bahawa dirinya berada pada pihak yang salah.

5. Hilang rasa sensitif terhadap perkara yang baik. Tiada semangat untuk berlumba-lumba melakukan kebaikkan dan kebajikan. 

Sebagai contoh, seorang suami hilang rasa cemburu terhadap anak dan isteri walaupun sehingga tahap isteri dan anak-anaknya melakukan perkara-perkara berdosa di hadapannya.namun tidak timbul sedikitpun perasaan untuk melarang atau marah akan isteri dan anak-anaknya.

6. Bersemangat dalam melakukan maksiat. Apabila terdengar program-program maksiat maka jiwanya akan segar bugar untuk menyertainya, walaupun terpaksa menghabiskan wang dan ringgit. 
Tetapi apabila mendengar program-program agama dan keakhiratan, maka seribu alasan akan dibentangkan untuk mengelak dirinya menyumbangkan tenaga pada program tersebut.

7. Kepintaran dan kelebihan yang dikurniakan kepadanya oleh Allah digunakan untuk melakukan kejahatan. Pemberian Allah seperti emas dan perak atau minyak yang melimpah pada sesebuah negara Islam hanyalah digunakan untuk melakukan maksiat tetapi jika untuk kebaikkan Allah dan Rasulnya tidak mendapat peruntukan sewajarnya. Majlis-majlis ilmu juga terus dipinggirkan daripada agenda penting sesebuah segara. Mungkin mereka lebih suka kepada kesenangan yang sementara ini.

8. Mewariskan penyakit. Ternyata di saat sekarang ini..telah lahir akibat manusia memakan khinzir walupun secara santifik tetapi kesannya boleh dirasakan seperti SAR , JE dan H1N1 serta sebagainya. 
Manusia tidak makan makanan haram tersebuk secara lahiriah tetapi dimasukkan perisa khinzir pada makanan dan perubatan sejumlah kecil sahaja sehingga tidak dirasakan kewujudan khinzir pada makan dan minuman tersebut tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Mengetahui tetap mendatangkan penyakit tersebut kepada pemakan atau pengguna yang telah menggunakannya. 
8 Kesan Di atas ini dipetik daripada  peribadirasulullah.wordpress.com

Seterusnya, kita lihat pula apakah kesannya kepada seluruh manusia secara umum dalam konteks yang lebih luas. Kebanyakan apa yang dirasakan oleh setiap muslim itu juga dirasai oleh kebanyakan manusia.

1. Menjejaskan kesihatan seseorang yang mengambil makanan haram. 
Sebagai contohnya, seorang peminum arak yang meminum arak melebihi had kebiasaanya akan mendapat beberapa kesan yang ketara kepada kesihatan mereka. 
Antara penyakit yang mungkin akan dihidapi oleh pengamal minuman arak ini ialah seperti lemah jantung, barah mulut,sakit hati dan banyak lagi kesan-kesan yang akan dihadaipi seseorang itu . perkara ini telah dibuktikan dengan pelbagai hasil kajian yang dilakukan oleh saintis ahli perubataan yang hebat di dunia ini.

2. Peningkatan kes kematian. 
Jika dilihat dari sudut makna secara harfia mungkin kita boleh menimbulkan persoalan apa signifikannya hubungan makanan dan kematian. Akan tetapi kadang-kadang itu terlupa untuk untuk mencari keburukan sesuatu makanan itu. 
Banyak kajian yang telah dibuat mengenai makanan haram seperti arak.dalam suatu penyelidikan di Britain, menunjukkan bahawa kadar kematian di sana meningkat adalah disebabkan kerana meminum minuman beralkohol dan arak.
 Jika di Malaysia had maksimum kandungan alkohol dalam darah adalah0.08% atau 80mg alkohol per 100ml darah.
 Tetapi berbeza di Negara-negara lain yang lebih maju dan moden. Kandungan minima alkohol dalam daraah adalah lebih rendah kerana mereka mempercayai arak boleh membawa banya kesan yang buruk. 

3. Peningkatan kes-kes jenayah berat mahupun ringan. 
 Banyak fakta menunjukkan peningkatan kes-kes jenayah pada masa kini. Antara faktor-faktornya ialah ketidakwarasan akal akibat meminum arak. Ketidakwarasan akal atau mabuk akan menjadikan kita tidak sedar dengan apa yang dilakukan. 
Oleh itu pelbagai masalah dan kesalahan jenayah boleh dilakukan seperti membunuh orang, membunuh diri,pergaduahan, memandu dengan merbahaya yang boleh menjejaskan keselamatan pengguna jalan raya yang lain dan sebagainya. 
 Ini akan membawa kepada keresahan kepada seluruh penduduk setempat dan juga boleh mengancam keselamatan Negara. (Yadim.com.my / ekonomi)

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...