Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Friday, June 15, 2012

Syiria meruncing, Iraq digegar bom

Syria meruncing, Iraq digegar bom


BEIRUT: Pertumpahan darah berterusan di rantau Arab selepas 72 maut di Syria akibat bedilan askar kerajaan manakala 61 lagi penduduk Syiah Iraq terbunuh kerana letupan bom ketika dalam perjalanan ke makam Imam Musa Kadhim semalam.

Majoriti daripada yang terbunuh adalah orang awam termasuk seorang wanita dan lima anaknya, kata pergerakan Syrian Observatory for Human Rights, awal minggu ini.

Di Aleppo, tentera kerajaan membedil beberapa perkampungan menyebabkan 19 orang maut termasuk 13 wanita dan kanak-kanak.

“Mayat seorang wanita dan lima kanak-kanak yang diculik pada Isnin lalu ditemui di perkampungan Qustal Mukhtar, Aleppo.

Pertubuhan Britain itu juga berkata, yang terbunuh termasuk 24 anggota tentera serta seorang pegawai.

Di wilayah Homs, kawasan itu terus dibedil menyebabkan 18 orang awam terbunuh membabitkan kubu pemberontak di Khalidiyeh, Rastan dan Qusayr.

Di Damsyik, seorang lelaki maut selepas diseksa anggota keselamatan. Selain itu, 13 lagi terbunuh di wilayah timur Deir Ezzor selepas tentera kerajaan mengepung dan membedil Jbeibla.
Pembangkang utama, Majlis Kebangsaan Syria yang juga penentang utama, mengutuk bedilan askar kerajaan sambil menyifatkannya kejam serta menuduh pemerintah mengada-adakan cerita bagi membunuh orang awam.

Keganasan meletus semula selepas ketua pengaman Pertubuhan-Bangsa Bersatu (PBB), Herve Ladsous memberi amaran bahawa perang saudara sudah meletus di Syria.

Lebih 14,100 orang maut sejak pemberontakan meletus terhadap pemerintahan Presiden Bashar al-Assad.

Di BAGHDAD, beberapa serangan menggegarkan Iraq ketika ramai penduduk Syiah menyambut ulang tahun kematian Imam Musa Kadhim menyebabkan 61 maut dan lebih 200 lagi cedera.

Serangan itu turut mencederakan wartawan agensi berita yang dilancarkan ketika penduduk Syiah itu dalam perjalanan ke makam Imam Musa, salah satu daripada tujuh imam utama Syiah, apabila satu bom kereta meletup.
– Agensi

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...