Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Friday, June 22, 2012

Etnik Rohingya Myanmar Yang Tertindas

Etnik Rohingya Myanmar Yang Tertindas



Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Salam Jumaat kepada semua Umat Islam. Tinggal beberapa hari lagi, tidak sampai 27 hari lagi, kita akan memasuki ke Bulan Ramadhan.

 Ketika kita sedang lena dibuai mimpi, sedarlah kita bahawa ada saudara seagama kita yang terpaksa membatalkan hasrat tidur yang nyenyak. Ketika kita kekenyangan dan kadang kala membuang makanan yang tidak habis dimakan, sedarkah kita ada saudara kita yang kelaparan dan kehausan.

Mari kita panjatkan Doa Qunut Nazilah. Dalam blog ini ada disentuh cara membaca doa qunut Nazilah klik di sini dan juga entry berkaitan Maksud Dan Sejarah Doa Qunut NAZILAH ini.

Pada harini, saya memuatnaik berita Bertajuk "Dilema Nasib Rohingya, Etnik Buangan Terus Tertindas', dari Akhbar Kosmo, Jumaat, 22/6/2012 dan Artikel Rohingya Perlu Pembelaan Segera dari Utusan Malaysia, 17/6/2012, sebagai kemudahan kita membuat rujukan bersama. 

Mari kita ikuti artikel yang tersiar di Kosmo dan Utusan Malaysia ini.

Dilema Nasib Rohingya, Etnik Buangan Terus Tertindas

SAAT 29 orang etnik Rohingya di Arakan, Myanmar terbunuh manakala 30,000 yang lain memperjudikan nyawa menyeberang sempadan ke Bangladesh semata-mata mahu menyelamatkan diri, Zafar Ahmad Abdul Ghani bersyukur kerana dia berada dalam keadaan selamat di Malaysia.

Lelaki yang berusia 42 tahun itu juga sudah berkahwin dengan wanita tempatan dan memiliki tiga orang anak. Zafar Ahmad boleh memilih untuk duduk berehat di rumah dan bekerja untuk meningkatkan taraf hidup tanpa mempedulikan mereka yang masih terkandas di negara asalnya.

Namun, hanya individu yang pernah mengalami keperitan hidup akibat ditindas memahami ketakutan menjadi orang yang tidak dikehendaki. Melalui kebolehannya menggunakan teknologi maklumat, dia bersuara dan membongkar kesengsaraan etnik dalam blog selain memperjuangkan hak-hak asasi dari jauh.

Etnik Rohingya Myanmar Yang Tertindas

Setiap hari tanpa jemu, Presiden Organisasi Hak-Hak Asasi Etnik Rohingya Myanmar di Malaysia (Merhrom) itu memuat naik artikel selain perkembangan-perkembangan terkini sama ada di Bangladesh atau Myanmar.

Dia berani bersumpah semua informasi yang dipaparkan dalam blognya yang beralamat klik di sini, merhrom.wordpress.com termasuk koleksi foto, (contoh foto sila klik di sini, http://merhrom.wordpress.com/2012/06/16/some-photos-on-rohingya-genocide-photos-of-arakan-riot/ ) yang tidak pernah dipaparkan di media, adalah betul dan tepat.



PARA pekerja penyelamat membersihkan kawasan kejiranan Sittwe yang terbakar akibat perbalahan antara Muslim Rohingya dengan Muslims dan etnik Buddha Rakhine. 


Laporan tidak adil

"Rohingya tidak pernah dibenarkan keluar dari kawasan tersebut malah orang luar juga tidak pernah dibawa masuk ke Arakan.

"Hanya wartawan agensi berita Myanmar dibenarkan masuk. Jadi, laporan yang sama disiarkan berulang-ulang kali memberi impak bahawa orang Rohingya yang bersalah atas rusuhan terbaharu," bentak Zafar Ahmad ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

Hampir seluruh dunia menyiarkan berita bahawa hubungan antara kedua-dua komuniti kembali bergolak pada akhir bulan lalu berikutan kejadian rogol dan bunuh seorang wanita Rankine.

Terbaharu, media tempatan Myanmar melaporkan mahkamah menjatuhkan hukuman bunuh terhadap dua lelaki Rohingya atas kesalahan merogol dan membunuh wanita berusia 27 tahun itu.

Zafar Ahmad pula mendapat berita terkini dari Arakan dan Bangladesh melalui kiriman pesanan pendek yang dihantar secara senyap-senyap kepadanya.

Semakin lama temu bual Kosmo! melalui telefon berlangsung, kedengaran semakin keras nada yang dilontarkan oleh Zafar Ahmad. Katanya, Akta Kewarganegaraan Burma pada tahun 1982 benar-benar menjadikan mereka sebuah kelompok etnik yang tidak memiliki negara.

"Terdapat 137 etnik di Myanmar dan hanya 135 diterima sebagai warganegara. Selain itu, bukan warganegara termasuk Rohingya," terang lelaki yang berpusat di Cheras Baru, Kuala Lumpur.

Sejak itu, semua hal-hal yang berkaitan Rohingya dipadamkan dalam buku sejarah Myanmar oleh pihak pemerintah termasuk subjek yang diajar di sekolah.

Sedangkan menurutnya, Rohingya sudah lama berada di tanah itu dan turut memiliki raja-raja beragama Islam yang menjadi pemerintah.


Dia yang tiba di Malaysia pada tahun 1988 turut mengadakan bantahan berdekatan Kedutaan Myanmar bersama lebih 3,000 orang. Ia bertujuan untuk menarik perhatian seluruh dunia bagi menghentikan keganasan terhadap komuniti mereka di Myanmar.

Sambil memegang sepanduk tertulis Stop Genocide (Hentikan Pembunuhan Etnik), Stop Religious Violence (Hentikan Keganasan Agama) dan lain-lain, mereka mendesak campur tangan antarabangsa bagi menghalang keganasan terhadap orang Rohingya.

"Walaupun junta menyatakan bahawa situasi semakin baik tetapi informasi yang diterima dari kampung adalah berbeza. Situasi semakin teruk dan keganasan semakin meningkat," ujar Zafar Ahmad.
Bantahan keganasan

Di negara yang menerima pelarian Rohingya seperti Australia, turut memperlihatkan usaha-usaha etnik tersebut dalam menyedarkan penduduk dunia mengenai kesengsaraan mereka.

Pada 14 Jun lalu, satu tunjuk perasaan yang disertai lebih 100 orang Rohingya diadakan di bangunan parlimen di Canberra berdekatan dengan kedutaan Burma.

Aktivis yang berada dalam buangan, Dr. Hla Myint mendakwa kerajaan Burma cuba menghapuskan etnik Rohingya melalui banci kebangsaan pada tahun 2001.

Selain itu, seorang lagi aktivis daripada Komuniti Burma Rohingya di Australia (BRCA), Aman Ullah ketika ditemu ramah oleh media ABC Australia Radio juga menekankan perkara yang sama.

Dalam kejadian rusuhan di Sittwe, Presiden Myanmar, Thein Sein telah menguatkuasakan perintah darurat di negeri terbabit dengan menempatkan tentera bagi melegakan tekanan.

Dalam laporan agensi berita Associated Press (AP), pihak polis terpaksa melepaskan tembakan amaran ke udara bagi menyuraikan sekumpulan etnik Rohingya yang membakar rumah penduduk.

Kebanyakan tempat di ibu negeri Sittwe dilaporkan masih tegang dengan sekolah-sekolah dan premis perniagaan ditutup.

"Ketegangan kini berada pada tahap tinggi dan situasi masih berbahaya," kata seorang etnik Rakhine dalam laporan yang dikeluarkan pada 12 Jun lalu.

Kenyataan Menteri Luar Myanmar, Wunna Maung Lwin kepada pemberita Reuters pula berbunyi, 'semua tindakan yang perlu diambil bagi mengembalikan kestabilan awam telah dilakukan oleh pihak pemerintah'.

"Kami menjaga semua perkara, kami beri keutamaan pada kestabilan negeri. Sittwe sudah kembali normal," ujarnya dalam sebuah lawatan ke Filipina.

Bagaimanapun, Aman Ullah dalam temu bual yang diadakan dengan media Australia mendakwa sebaliknya.

Dia yang mendapat informasi dengan cara sama seperti Zafar Ahmad dengan tegas berkata, etnik Rankine yang menyerang Rohingya.

Ujarnya, polis tempatan yang digelar oleh etnik Rankine sebagai hloohtein, kebanyakannya terdiri daripada etnik Rankine. Dengan 'kelebihan' yang ada, etnik tersebut pergi ke kawasan kediaman Muslim untuk menjarah dan membunuh.

"Sepatutnya mereka melindungi, bukannya menjarah orang Muslim," tegasnya dalam wawancara itu.
Hak Rohingya dirampas

Aman Ullah mengakui bahawa masalah itu berpunca daripada tindakan orang Rohingya, namun sentimen yang tidak boleh dibendung telah memuncakkan perkara tersebut.

"Perintah berkurung menyebabkan Rohingya tidak boleh keluar rumah dan catuan makanan dilakukan. Jadi, tiada beras, makanan kering dan komoditi di rumah.

"Semua makanan hanya ada di pasar dan telah dirampas oleh orang Rankine tanpa meninggalkan walau sedikit beras sekalipun," luah Aman sambil menambah bahawa perintah darurat dikenakan kepada orang Muslim dan tidak kepada Rankine jadi mereka bebas melakukan apa-apa sahaja.

BRCA ditubuhkan pada tahun 1999 oleh penduduk Rohingya yang menetap di Australia. Ia merupakan sebuah badan tidak berkepentingan tetapi sering menjalankan kerjasama dengan organisasi luar bagi mengembalikan demokrasi selain mahu meningkatkan hak-hak asasi di Myanmar.

Tindakan pemerintah Myanmar dan kenyataan yang dikeluarkan oleh Aman Ullah sangat bercanggah antara satu sama lain kerana kedua-dua pihak seakan-akan menuding jari sesama sendiri.

Sehingga kini, kebanyakan negeri di utara Rakhine masih lagi tidak membenarkan wartawan dan pemerhati bebas memasukinya. Mustahil untuk mengesahkan versi laporan yang dikeluarkan oleh kerajaan tempatan.

Sementara itu, agensi makanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata, seramai 90,000 orang yang lari daripada keganasan etnik memerlukan bantuan.
 
Program Makanan Dunia (WFP) telah menyalurkan bekalan makanan kepada 66,000 orang sejak minggu lalu dan kini sedang mengedar stok tambahan ke bahagian barat Rankhine.

Jurucakap Agensi Pelarian PBB (UNHCR), Adrian Edwards pula berkata, bot-bot yang dipenuhi oleh orang Rohingya masih lagi menghala ke Bangladesh.

Namun, negara itu menolak untuk membenarkan pelarian memasuki Bangladesh dan telah menghantar pulang seramai 139 orang pada Ahad lalu.

Bangladesh kini berdepan dengan tekanan antarabangsa supaya membuka pintu negaranya untuk kemasukan pelarian Rohingya tetapi setakat ini masih menolak untuk melakukannya. (SUMBER; KOSMO)

Rohingya perlu pembelaan segera

Utusan Malaysia, Arkib 17/6/2012


KRISIS keganasan kaum dan agama di Myanmar sejak 3 Jun lalu yang melibatkan penduduk etnik Rohingya di negeri Rakhine di barat negara itu, kini bukan sahaja menjadi 'duri dalam daging' kepada kerajaan baru Myanmar tetapi juga kepada rantau ASEAN.

Kerajaan baru Myanmar di bawah kepimpinan Presiden Thein Sein kini mengalas tugas berat untuk mencari jalan menyelesaikan segera krisis itu terutama bagi melindungi keselamatan penduduk Rohingya.
Krisis di Rakhine ini memerlukan keikhlasan, komitmen dan kesungguhan daripada kerajaan baru Myanmar bagi mencari punca sebenar, seterusnya menyelesaikannya segera dan untuk selama-lamanya.

Isu utama yang perlu diberi perhatian segera oleh kerajaan baru Myanmar ialah mengkaji semula status penduduk Rohingya yang tidak diiktiraf sebagai rakyat Myanmar, sekaligus menafikan hak mereka untuk menikmati kehidupan sama seperti rakyat Myanmar lain daripada segi pendidikan, kesihatan, sosial, ekonomi dan mengamalkan kepercayaan agama secara bebas.
Maka tidak hairan mengapa Thein Sein mengambil berat terhadap insiden keganasan di negeri Rakhine yang merupakan negeri 'tanah tumpah darah' bagi majoriti penduduk Rohingya yang dinafikan kerakyatannya sejak 1982, semasa zaman pemerintahan junta tentera.
Menggugat

Thein Sein yang mengambil alih pemerintahan awam selepas pilihan raya umum Myanmar pada 2010, berasa bimbang krisis keganasan di negeri Rakhine itu akan merebak kerana ia boleh mengugat dasar pembaharuan yang sedang rancak dilaksanakan oleh kerajaannya yang mula mendapat perhatian daripada masyarakat antarabangsa.

Masyarakat antarabangsa termasuk Kesatuan Eropah (EU) dan Amerika Syarikat (AS) dilihat sudah mula berlembut dengan Myanmar dan perlahan-lahan menarik sekatan yang dikenakan ke atas Yangoon sebelum ini berikutan rekod hak asasi manusia yang buruk semasa zaman pemerintahan junta.

Thein Sein juga sudah mula dapat merasakan dasar pembaharuannya juga menerima sokongan daripada parti pembangkang termasuk daripada musuh ketat junta tentera sebelum ini, ikon demokrasi Aung San Suu Kyi yang kini mengetuai pembangkang di Parlimen.
Dalam hal ini, Thein Sein mungkin boleh bekerjasama dengan Suu Kyi yang simpati terhadap penderitaan penduduk Rohingya dengan terlebih dahulu menyelesaikan segera masalah kerakyatan penduduk minoriti Islam di Myanmar itu.
Melihat situasi yang berlaku baru-baru ini membabitkan penduduk Rohingya yang beragama Islam dan penduduk negeri Rakhine yang majoriti beragama Buddha menyebabkan Myanmar kini tidak mempunyai pilihan selain menyelesaikan segera isu tersebut.

Kegagalan Myanmar menyelesaikan isu status kerakyatan penduduk Rohingya bukan sahaja akan mengugat dasar transformasi dan pembaharuan demokrasi oleh kerajaan baru Myanmar tetapi juga boleh menggugat perpaduan dan keselamatan Myanmar.

Dasar-dasar penindasan perlu digantikan dengan dasar-dasar keadilan dengan memberi peluang kepada penduduk Rohingya untuk menjalani kehidupan biasa sama seperti penduduk Myanmar yang lain.
Wakil khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi hak asasi manusia di Myammar, Tomas Ojea Quintana turut menggesa kerajaan baru Myanmar segera menyelesaikan 'isu pokok' iaitu diskriminasi ke atas etnik Rohingya.

''Ketegangan (di negeri Rakhine kini) berpunca daripada diskriminasi ke atas etnik dan agama minoriti mengancam pembaharuan demokrasi dan kestabilan Myanmar,'' katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Geneva, kelmarin.

Apa yang penting pada masa ini ialah jaminan keselamatan kerajaan terhadap penduduk Rohingya untuk meneruskan kehidupan seperti biasa dan tindakan segera kerajaan dalam menamatkan konflik berdarah di wilayah itu.
Ini berikutan laporan pelbagai pihak yang menyatakan bahawa keadaan di Rakhine semakin meruncing dengan kejadian pembunuhan masih berterusan, walaupun kerajaan menyatakan situasi kini semakin pulih.
Terbiar
Menurut Pertubuhan Hak Asasi Etnik Rohingya Myanmar di Malaysia (MERHROM), terdapat laporan menyatakan masih berlaku kejadian rogol dan pembunuhan, selain ramai penduduk Rohingya yang hilang serta beribu-ribu terbiar tanpa makanan, air, perlindungan dan perubatan.
Selain itu, terdapat laporan mendakwa tentera Myanmar yang dihantar ke wilayah itu meminta rasuah dengan mengugut penduduk Rohingya.
PBB perlu bertindak segera menghentikan keganasan ini, bagi mengelakkan keadaan menjadi semakin buruk dengan menghantar wakilnya atau pasukan khas untuk menyiasat keadaan yang berlaku di wilayah itu.
PBB perlu menggunakan segala mekanisme yang perlu untuk campur tangan segera menangani isu keganasan itu sebelum ia menjadi konflik yang boleh mengugat rantau ini.

Kerajaan Bangladesh juga perlu bekerjasama dalam situasi genting sekarang dengan membenarkan pelarian Rohingya terutama wanita dan kanak-kanak yang menaiki bot, untuk memasuki sempadan negara itu bagi mendapatkan perlindungan sementara.

Selain itu, isu kedua yang perlu diberi perhatian oleh kerajaan baru Myanmar ialah isu berbangkit daripada krisis penduduk Rohingya ini yang sebahagian besarnya menjadi orang pelarian di banyak negara jiran termasuk di Bangladesh, Thailand dan Malaysia.

Di Malaysia sahaja, pada masa ini terdapat terdapat antara 10,000 dan 12,000 orang pelarian Rohingya yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR).
Nasib mereka ini terutama kanak-kanak Rohingya terabai tanpa mendapat pendidikan dan kesihatan yang sempurna.

Kerajaan baru Myanmar perlu menimbang membenarkan pelarian Rohingya untuk pulang ke tanah air mereka dan menerima kerakyatan Myanmar serta diberi jaminan keselamatan tinggal di negara mereka.

Jaminan keselamatan merupakan syarat utama bagi penyelesaian kepada isu pelarian Rohingya ini, memandangkan sebahagian besar daripada kira-kira tiga juta penduduk Rohingya, lari meninggalkan Myanmar dan memilih menjadi orang pelarian adalah kerana mereka merasakan keselamatan mereka tidak dijamin oleh kerajaan junta tentera sebelum ini.

Dalam insiden keganasan terbaru di Myanmar itu, yang disifatkan yang terburuk dalam tempoh beberapa dekad, lebih 30,000 penduduk di wilayah itu kini menjadi pelarian.
Menteri Hal Ehwal Sempadan dan Keselamatan bagi Rakhine, Htein Lin berkata, ''Hampir 31,900 etnik Rohingya dan Rakhine kini ditempatkan di 37 khemah pelarian di seluruh Rakhine.''
Beratus-ratus etnik Rohingya, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak pula cuba melarikan diri ke negara jiran Bangladesh dengan menaiki bot sejak beberapa hari lalu.
Isu orang pelarian Rohingya bukan lagi menjadi masalah dalaman Myanmar dan ASEAN lagi tetapi isu global yang perlu mendapat perhatian badan dunia itu.
Kerajaan Myanmar juga perlu bersedia mengiktiraf pertubuhan-pertubuhan yang mewakili penduduk Rohingya untuk mengadakan perbincangan mengenai nasib dan masa depan penduduk Rohingya.
ASEAN sebagai badan serantau yang turut dianggotai Myanmar boleh bertindak membantu merealisasikan rundingan ini dan seterusnya merangka jalan penyelesaian yang boleh mengatasi masalah penduduk Rohingya selama-lamanya.
Malaysia yang turut menghadapi tempias daripada krisis penduduk Rohingya dengan menanggung kedatangan lebih 12,000 pelarian Rohingya boleh memainkan peranan sebagai orang tengah seperti yang berjaya dilakukan oleh Malaysia dalam isu selatan Thailand dan krisis di selatan Filipina.

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...