Assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Thursday, June 14, 2012

Mengenali Melayu kepulauan Riau-Lingga

Mengenali Melayu kepulauan Riau-Lingga

 Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Jika kita mempelajari Sejarah, misalnya dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 1, anda pasti ingat ada mempelajari Sejarah Kerajaan Melayu termasuk Sejarah  Kerajaan Johor. ada disebut antara pusat pemerintahan Kerjaan Johor pada ketika itu ialah di Kepulauan Riau Lingga.


Ketika menyelak Akhbar Utusan Malaysia, saya tertarik dengan artikel Mengenali Melayu kepulauan Riau-Lingga. Mari kita ikuti artikel ini.







Mengenali Melayu kepulauan Riau-Lingga


TANGGAL 17 Mac 1824, Inggeris dan Belanda menandatangani Perjanjian London yang memecahkan empayar Johor-Riau-Lingga hingga mengubah alam Melayu buat selamanya. Perjanjian itu meletakkan Semenanjung Malaysia dan Singapura di bawah empayar Inggeris manakala Kepulauan Riau-Lingga di bawah Belanda, sekaligus memecahkan bangsa Melayu yang tinggal 'sebumbung' dalam empayar kesultanan itu. 

Mengikuti Ekspedisi Jejak Warisan Jawi III (JWJ III) di Kepulauan Riau-Lingga di sini baru-baru ini, saya merasakan bagai pulang ke kampung halaman. 

Majoriti kawasan di kepulauan itu didiami orang Melayu, justeru daripada suasana, cara hidup, bahasa, makanan dan kehidupan di kawasan ini mempunyai banyak persamaan dengan orang Melayu di Malaysia. 

Malah masakan seperti asam pedas dan sambal tumis, masakan yang popular di Malaysia juga amat popular terutama di kalangan orang Melayu di sini. 



Bandar Tanjungpinang, destinasi pertama disinggah, bagaikan metropolis Kuala Lumpur pada awal tahun 80an dengan deretan kedai, kesibukan kenderaan dan pergerakan orang ramai. 

Bagi anggota ekspedisi, Saiful Anwar Yahaya atau lebih mesra dengan panggilan Tok Pol, melihatkan suasana di sepanjang sebatang jalan yang dipenuhi dengan kedai makan di Tanjungpinang mengingatkan beliau akan Kampung Baru, Kuala Lumpur pada awal tahun 80an. 

"Makanan, minuman dan orangnya semuanya serupa. Malah teringat kisah lalu makan masakan asli kampung di Kampung Baru," katanya kepada Bernama. 

Semasa perjalanan dengan feri menuju ke sebuah pulau di sini, saya berkenalan dengan seorang penulis bebas Henry Santoso, 38, berasal dari Batam yang berketurunan Melayu dan Jawa. 

Mengetahui saya seorang wartawan berketurunan Melayu dari Malaysia, beliau tambah bersemangat bercerita tentang sejarah dan kehidupan orang Melayu di Kepulauan Riau-Lingga. 

Perlu bersatu 

"Kita asalnya satu tetapi penjajah yang memisahkan kita. Hidup orang Melayu di Lingga ini amat banyak persamaan dengan orang Melayu di Malaysia," katanya yang pernah beberapa kali ke Malaysia. 

Beliau berkata, orang Melayu di Malaysia amat beruntung memperoleh peluang yang lebih baik terutama melibatkan bidang pendidikan dan ekonomi berbanding orang Melayu di sini. 

Ekspedisi diteruskan ke Pulau Benan dan ketika turun dari feri, rombongan disambut dengan persembahan silat, alunan kompang dan bunga manggar yang dipegang kanak-kanak Melayu pulau itu. 

Ia dengan cara masyarakat Melayu di Malaysia menyambut tetamu malah bunyi alunan kompang itu amat mirip dengan alunan kompang di kampung halaman saya di Batu Pahat, Johor. 

Menurut Sahlan, 42, yang mengiringi saya melawat sekitar kampung di pulau itu, masyarakat Melayu merangkumi lebih 90 peratus daripada 1,000 orang penduduk pulau, manakala selebihnya ialah orang Jawa dan Cina.

"Kita memang ada belajar kompang dan silat di pulau ini, yang diwarisi turun temurun. Silat cekak, kuntau dan sendeng masih dipelajari golongan belia sebagai mengisi waktu lapang terutama pada malam hari. 

"Kebanyakan kami di sini hidup atas hasil laut, ada menangkap ikan, ada juga menternak ikan. Kami juga sedang berusaha meningkatkan pelancongan di sini dan harap bidang baru ini mampu meningkatkan kehidupan kami di sini," katanya. 

Hamidah, 49, pula menghidangkan air kelapa muda dicampur gula Melaka kepada anggota ekspedisi. Bila ditanya di mana beliau belajar membuat gula Melaka, Hamidah menjawab daripada moyangnya di Melaka. 

"Saya dan ramai orang di pulau ini ada saudara mara di Melaka dan Johor. Makanan tradisional orang Melaka seperti asam pedas dan manisan dibuat daripada gula Melaka memang menjadi kegemaran kami di sini. 

"Ada juga antara kami yang tahu mengalun muzik ghazal dan menari tarian zapin yang amat popular di Johor," katanya. 

Mohammad Salim, 51, yang menternak ikan di pulau itu, turut menjemput saya dan anggota ekspedisi JWJ III makan di rumahnya. 

Lauk sotong masak sambal tumis dan ikan cencaru kering bakar yang dihidang bersama nasi panas walaupun agak ringkas, amat menyelerakan.

Sesudah makan, anggota ekspedisi JWJ III sempat berbual dengan Mohammad Salim berkenaan kehidupan bangsa Melayu di pulau itu.
"Kami di sini tidak mempunyai peluang sebanyak yang diperoleh orang Melayu di Malaysia, jadi jangan duduk menunggu untuk disuap, rebut peluang dengan sepenuhnya.
"Bangsa Melayu telah memajukan Malaysia sejak dulu lagi, jadi jangan sia-siakan penat lelah nenek moyang kamu itu. Mereka lakukannya untuk faedah generasi muda," katanya. - BERNAMA

0 comments:

Blogger news

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...